Problemele şoferilor de camion în Comisia de Petiţii a Parlamentului European
Șoferii români, invitați să vorbească în Parlamentul European, în Comisia de Petiții a PE, la mijlocul lunii iulie. Tema discuţiei o vor reprezenta problemele pe care aceştia le au pe șoselele din UE. Este anunțul făcut de europarlamentarul USRPLUS Vlad Gheorghe. Acesta a interpelat CE, autoritățile franceze și Consulatul român cu privire la cazul șoferului român ucis cu sabia într-o parcare din Franța.
Autoritățile franceze au anunțat prinderea a doi suspecți în acest caz. Însă la doar două săptămâni distanță un nou incident grav s-a petrecut într-o altă parcare apropiată de frontiera cu Marea Britanie. Tragedia a fost evitată doar grație prezenței de spirit a unui alt șofer român. Ţinta atacului fusese un conducător de tir din Belarus, pe care infractorii înarmați cu săbii l-au gazat întâi. Comentariile șoferilor români pe rețelele sociale arată multiple astfel de rețete infracționale, majoritatea violente care se petrec în parcările și pe drumurile din UE.
”Este clar că vorbim despre un fenomen, nu despre un caz izolat. Acesta este principalul argument pe care l-am folosit în discuția cu colegii din Comisie privind petiția depusă de șoferii români. Am luat legătura cu inițiatoarea petiției, doamna Adriana Mureșan și cu alți șoferi români de camion și se confruntă cu aceleași probleme. Coroborate cu reacții întârziate din partea autorităților locale sau cu lipsa de reacție, aceste incidente pot duce la adevărate tragedii. Este păcat că a fost nevoie să moară un tânăr șofer român ca aspectele să devină de interes la nivelul instituțiilor europene”, a declarat europarlamentarul USRPLUS.
”Aleșii în Parlamentul European au atribuții și circumscripția lor este întreaga Uniune. Este de datoria noastră să intervenim, să încercăm să sprijinim autoritățile locale și să contribuim la rezolvarea situațiilor care pun în pericol în orice fel cetățenii europeni. Mai ales în timp ce-și fac treaba, sunt la serviciu și asigură un trai decent familiilor lor, ca în cazul șoferilor de camioane ce traversează zilnic întreaga Europă și transportă bunurile de care ne folosim cu toții”, a explicat Vlad Gheorghe.
Criminalitatea din parcările Europei trebuie stopată
În petiția semnată de 25.000 de persoane, Adriana Mureșan și Asociația Voluntari în Europa se referă la criminalitatea din parcări. Doar furturile de motorină şi combustibil ajung la 8,2 milioane de euro pe an, iar viețile şoferilor sunt în pericol. Petiționarii denunță pasivitatea autorităților locale și cer intervenția Parlamentului European:
”Deşi mai multe asociaţii de transport din diverse ţări au semnalat de ani buni aceste probleme. Ele continuă fără să se intervină eficient şi efectiv pentru stoparea asalturilor. Solicităm Parlamentului UE să ia măsuri urgente de modificare a legislaţiei pentru a garanta siguranţa şoferilor şi bunurilor materiale. Regulamentul (UE) nr. 885/2013 referitoare la locuri de parcare sigure și securizate pentru camioane și vehicule comerciale este ineficient şi inaplicabil atât timp cât astfel de cazuri au loc”, se arată în petiție.
Odată cu adoptarea Pachetului de Mobilitate, UE s-a angajat să garanteze parcări certificate și sigure. În care șoferii de camioane să-și petreacă fără teamă timpul de odihnă. Însă din cca 5000 de parcări doar 57 în toată UE sunt cu adevărat sigure. Alte 550 ar putea fi modificate să ajungă la standardele dorite cu o investiție minimă.