România, sufocată de gunoaie. Importăm de 7 ori mai multe deșeuri decât în anii precedenți.

În România au ajuns anul acesta și de 7 ori mai multe deșeuri decât în 2020, conform datelor primite de la Garda de Coastă, respectiv de la Garda de Mediu Constanța. Este vorba despre deșeuri neconforme, descoperite de autorități în transporturi atât pe cale fluvială și maritimă, cât și rutieră. Deși în UE transferul deșeurilor pentru valorificare este legal permis, aici este vorba despre gunoaie care nu pot fi valorificate. Iar țara de proveniență nu este neapărat din Europa.

Dacă în urma controalelor efectuate în 2020 Garda de Coastă a descoperit 40 de containere totalizând 479 de tone de deșeuri, în 2021 doar în prima jumătate a anului au fost găsite 96 de containere cu 2006 tone de deșeuri, 8 camioane cu 189 tone și 2 şlepuri motor cu 1.061 tone. Suma de 3256 tone este de 6,7 ori mai mare decât capturile din anul precedent. Țările de unde proveneau transporturile: Germania, Bulgaria, UK, China, Norvegia, Portugalia, Olanda, Israel, Hong Kong și Canada.

Din datele Gărzii de Mediu Constanța, în 2018 nu s-a constatat niciun transport de deșeuri neconforme. În 2019 au fost găsite 2 containere cu 40 de tone, iar în 2020 32 de containere cu 640 de tone de deșeuri exportate către România din numeroase alte țări. Doar în primele 6 luni din 2021, comisarii de mediu  au descoperit 104 containere încărcate cu 2.080 tone de deșeuri. La acestea s-au adăugat 3 ansambluri rutiere și 5 autotrenuri. Top 3 țări de proveniență: Germania, Bulgaria, Slovenia.

Europarlamentarul USRPLUS, Vlad Gheorghe, care a solicitat datele instituțiilor menționate explică de ce este România o destinație atât de atrăgătoare pentru deșeuri.

”Neutralizarea deșeurilor costă până la 500 de euro pe tonă în Europa de Vest. La noi aceeași cantitate costă 50 de euro. Pe scurt, traficul ilegal de deșeuri este foarte profitabil. Este și foarte ușor să treci gunoaie peste granițele românești. Abia anul trecut a fost instalat în Portul Constanța și Constanța-Sud un sistem performant de scanare, prin programul european Cargoscan”.

Recent, șeful Gărzii de Mediu, Octavian Berceanu a anunțat că este în lucru la Ministerul de resort un program de investiții cu componentă europeană pentru scanere mobile. Acestea ar putea să detecteze rapid astfel de transporturi ilegale.

Creșterea exponențială a cantităților de gunoaie descoperite de autoritățile de resort are mai multe cauze.

”În primul rând, pandemia, care a dat peste cap funcționarea firească a tuturor instituțiilor. A făcut ca atenția să fie concentrată mult mai mult asupra combaterii Covid19 decât asupra fenomenelor infracționale. În al doilea rând, tot ce ține de infracțiuni de mediu, de la defrișări ilegale până la braconaj și trafic de specii protejate, de la poluarea voită a apei și a aerului până la trafic de deșeuri se află pe un trend ascendent în ultimii ani peste tot în lume. Sunt bani foarte mulți câștigați foarte ușor. Se estimează că la nivel global, cumulate aceste infracțiuni de mediu ne costă peste 285 de miliarde de dolari”, subliniază europarlamentarul Vlad Gheorghe

Vlad Gheorghe este cel care a semnalizat public numeroase gropi de gunoi ilegale în județul Olt. Iar Garda de Mediu amendează în mod repetat autoritățile locale pentru incapacitatea de a proteja sănătatea oamenilor și a mediului prin nerespectarea legislației privind deșeurile.

Mihaela Safta, consilier local USRPLUS în Corabia, a depus un proiect de hotărâre prin care amenzile să nu mai fie plătite de Primărie, ci direct de către persoana responsabilă.

”Primăria Corabia încasează bani de la cetățeni pentru colectarea și reciclarea deșeurilor. Dar nimic nu se schimbă cu asta. Avem aceleași gropi de gunoi pentru care Garda de Mediu a dat până acum mai multe avertismente și două amenzi în valoare de 40 000, respectiv 25 000 de lei Primăriei Corabia. În mod evident, nu tot cetățenii ar trebui să le plătească, ci aceia care nu găsesc soluțiile legale pentru neutralizarea deșeurilor conform legii și atribuțiilor din fișa postului”, spune consiliera.

Proiectul a fost însă respins la vot în Consiliul Local Corabia.

Soluţii europene

La nivel european, lucrurile sunt foarte clare. Există Pactul Verde European cu obiectivul de 0 emisii gaze cu efect de seră până în 2050. Parlamentul European a votat pe 24 iunie Legea Europeană a Climei.  Iar regiunile europene au la dispoziție 100 de miliarde prin Mecanismul pentru o tranziție justă să facă toate investițiile necesare pentru o economie verde. Inclusiv să scadă poluarea, sub toate formele ei.

”Schimbările climatice și degradarea mediului sunt o amenințare pe care nu o mai putem ignora. Tornade în Cehia, inundații în România, peste 30 de grade cu plus în Finlanda. Toate aceste fenomene distrugătoare pentru mediu și pentru oameni încă pot fi contracarate dacă facem ce trebuie. Iar colectarea selectivă, reciclarea, depozitarea corectă a deșeurilor pot face diferența”, subliniază europarlamentarul USRPLUS, Vlad Gheorghe.

Citeşte comunicatul de presă integral