Interpelări Autorități: Defrișări în Rezervaţia Pădurea Snagov

Tăierile ilegale de copaci nu trebuie să rămână nepedepsite. Înțelegând care sunt legile care protejează pădurile şi care sunt instituțiile obligate să asigure respectarea acestora, fiecare dintre noi putem să acţionăm şi să contribuim la protejarea mediului – pentru noi și pentru copii noştri.

Rezervaţia Pădurea Snagov

În a doua decadă a lunii aprilie m-am deplasat în Judeţul Ilfov, ocazie cu care am vizitat Pădurea Snagov, unde am constat numeroase tăieri de arbori (ANEXA 1), deşi parte din această pădure este arie protejată de interes naţional.

Conform unei autorizaţii de exploatare emise de Ocolul Silvic Snagov tăierile din U.P. BARBOSI, u.a. 187A erau executate în vederea conservării (ANEXA 2). Însă, aşa cum bine sunt cunoscute în România, aceste tăieri nu au nici cea mai mică legătură cu conservarea, ci sunt doar o modalitate de a justifica exploatarea pădurilor într-o zonă de protecţie.

De aceea am considerat necesar să interpelez autorităţile responsabile pentru a lămuri situaţia defrişărilor pe care le observasem în mod direct în pădurea Snagov.

Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva – Direcţia Silvice Ilfov – Ocolul Silvic Snagov 

Ca răspuns la interpelarea mea aceștia mi-au comunicat că în mod corect au fost efectuate lucrările speciale de conservare în Pădurea Snagov. Conform Borderoului de evidență al actelor de punere în valoare în anul 2021 se preconizează a se parcurge lucrări speciale de conservare pe o suprafață de 90 ha din suprafața totală de 9489 ha fond forestier administrată de Ocolul Silvic Snagov.

În acest sens, se vor extrage 2058 mc material lemnos aferent unui număr de 13 acte de punere în valoare. (ANEXA 3).

De asemenea, Ocolul Silvic Snagov menționează printr-un alt răspuns (ANEXA 4), faptul că amenajamentul silvic în vigoare nu propune lucrări şi nici nu au fost efectuate în ultimii ani în Rezervaţia Pădurea Snagov, aşa cum este înscrisă în Legea 5/2000 la nr. crt 2561.

Garda Forestieră Bucureşti

Aceasta mi-a comunicat că Rezervația Naturală Snagov este localizată în UP IV Bărboși și are o suprafață totală de 11,66 ha din care 3,03 ha sunt proprietatea publică a statului, iar diferența a fost retrocedată conform legilor fondului funciar. De asemenea se suprapune peste fondul forestier național și Aria naturală protejată Pădurea Snagov ce are stabilită prin Legea nr. 5/2000 o suprafață de 10 ha, fond forestier pentru conservarea a 15 arbori de fag cu destinație de cercetare științifică. În urma retrocedărilor conform legilor fondului funciar suprafața actuală de fond forestier proprietate publică a statului este de 4,59 ha și este localizată în UP II –Snagov Parc. (ANEXA 5)

Situaţia anchetelor efectuate la Ocolul Silvic Snagov de către GARDA FORESTIERĂ BUCUREȘTI și CORPUL DE CONTROL AL MINISTERULUI APELOR cu privire la respectarea regimului silvic se prezintă astfel:

  • Anul 2018: 16 verificări – nicio sancţiune
  • Anul 2019: 14 verificări – nicio sancţiune
  • Anul 2019: 15 verificări – o sancțiune cu amendă în cuantum de 3000 lei
  • Anul 2019: 9 verificări – 2 sancțiuni cu avertisment

Conform surselor oficiale, Rezervația Naturală Snagov a fost declarată arie protejată prin Legea nr. 5 din 6 martie 2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate fiind formată din două arii naturale protejate (100 ha de lac și 10 ha de pădure) în suprafaţă totală de 110 ha, astfel cum reiese din Anexa nr. I a Legii ante-menţionate.

Însă, actul iniţial prin care Pădurea Snagov şi o porţiune a Lacului Snagov dobândesc calitatea de ’’Monument al Naturii’’, este prin Hotarârea Consiliului de Miniștri nr. 894 din 02.06.1952 (în vigoare şi la data prezentei) – ANEXA 6. Potrivit acestei hotărâri Rezervația Naturală Snagov are o suprafaţă de 1147,7 ha din care 967,70 ha teren/pădure şi 180 ha din Lacul Snagov.

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea”

Amenajamentele Ocolului Silvic Snagov au fost elaborate de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea”. M-am adresat acestui Institut în vederea clarificării situației Rezervației Naturale Snagov. Acesta mi-a comunicat următoarele (ANEXA 7):

  • H.C.M nr. 894/02.06.1952 a fost avută în vedere și implementată în amenajamentul elaborat dupa data apariției acestei hotărâri.
  • H.C.M. nr. 894 nu a făcut obiectul discuțiilor și analizelor aferente ediției 2020 a amenajamentului silvic şi nici ediţiilor anterioare acesteia deoarece prevederile hotărârii în discuţie au fost luate în considerare şi implementate doar în prima ediţie de după apariţia acestei reglementări.
  • La ediţiile ulterioare s-a preluat informația din ediția anterioară și s-au implementat reglementările nou apărute în perioada de aplicare a amenajamentului respectiv astfel:

Trupul Snagov, cnf. Amenajament U.P. II Snagov Parc, ediţia 1970:  * Păduri de agrement -1460,3 ha / * Rezervaţia Academiei RSR- 12,7 ha

Trupul Popeşti şi Fundul Sacului, cnf. Amenajament U.P. III Ghermăneşti, ediţia 1975: * Trupul Popești – 98,6 ha / * Trupul Fundul Sacului – Rezervaţie Științifică a Academiei RSR – 44,4 ha

  • Deși în amenjamentele mai sus invocate nu este menționată H.C.M. nr. 894/02.06.1952, zonarea funcțională a acestor păduri s-a realizat în conformitate cu instrucțiunile de la vremea respectivă, luând în considerare obiectivele ecologice și sociale rezultate din H.C.M. nr. 894
  • În actualul amenajament cele două rezervații încadrate anterior ca Rezervații ale Academiei RSR sunt înregistrate astfel:
    * Aria naturală protejată Pădurea Snagov, din UP II Snagov- supraf. 4,59 ha
    * Rezervația Naturală Snagov, din UP IV Barboși, trupul Fundul Sacului- supraf. 11,66 ha

Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor

Față de cele mai sus precizate de Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea” reies încă în mod evident inadvertențe de suprafață ale acestei rezervații. Astfel, cum se explică faptul că Rezervația Naturală Snagov din suprafața de 967,70 ha teren/pădure a mai rămas cu o suprafață de 16,25 ha, iar această suprafață nu poate fi coroborată cu nici o prevedere legală, deoarece din Legea nr. 5 din 6 martie 2000 reiese că aria naturală protejată Snagov are doar 10 ha pădure.Cu privire la aceste inadvertențe are cunoștință și Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor.

În dezbaterea publică din data de 22.02.2021, ora 10.00, organizată de Ministerul Mediului Apelor şi Pădurilor s-a decis analizarea unor noi date referitoare la potențiala extindere a unor situri, iar ulterior includerea acestora într-un proiect de act normativ. Tot la această dezbatere s-a hotărât actualizarea Referatului de aprobare, astfel încât să se precizeze într-un mod mult mai clar modul de suprapunere cu ariile protejate de interes național, respectiv cu limitele ariilor naturale protejate realizate în cadrul proiectului Inspire.

Având în vedere acest proiect de act normativ, precum şi incertitudinea suprafeței de fond forestier a Rezervației Naturale Snagov m-am adresat Ministerului în vederea obținerii mai multor informații.

În acest sens, Ministerul mi-a comunicat că proiectul de act normativ se referă strict la desemnarea de situri de importanță comunitară, arii naturale protejate de interes comunitar.  Iar Rezervația Naturală Snagov este o arie naturală de interes naţional. Deci nu va face obiectul de reglementare al proiectului de ordin. Astfel, Ministerul a precizat că nu are cunoștință de vreun proces de remediere a suprafețelor pentru Rezervația Snagov. (ANEXA 8)

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Având în vedere prevederile,

  • Art. 6 alin. (2) din Legea nr. 5 din 6 martie 2000 ’’Actualizarea anexelor nr. I şi II se face prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale de mediu.’’
  • Art. 3 din Hotărârea nr. 1000 din 17 octombrie 2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia

’’Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, ca autoritate de execuţie şi implementare, în subordinea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, are următoarele funcţii în domeniul protecţiei mediului:

a) funcţia de suport tehnic pentru fundamentarea proiectelor de acte cu caracter normativ, a strategiilor şi politicilor sectoriale, precum şi a planurilor de acţiune în domeniul protecţiei mediului; (…)

d) funcţia de autoritate care emite acte de reglementare, potrivit prevederilor legale; ’’

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului în vederea clarificării situației Rezervației Snagov

Aceasta mi-a comunicat că nu are cunoștință dacă HCM nr. 894/1952 a stat la baza studiului întocmit pentru desemnarea Rezervației Naturale Snagov. De asemenea mi-a precizat faptul că doar Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate este autoritatea competentă cu managementul ariilor naturale protejate și doar aceasta poate modifica limitele unei arii naturale protejate și implicit a suprafeței acesteia.(ANEXA 9)

Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate

Urmare a interpelării mele, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate mi-a comunicat următoarele (ANEXA 10):

  • prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor nr. 652/31.03.2016 este aprobat Planul de management şi Regulamentul ariei naturale protejate Lacul Snagov. Actul normativ ante-menţionat a avut în vedere și HCM nr. 894/1952.
  • Actualul Plan de management aprobat ’’Scopul şi categoria ariei protejate’’ menţionează suprafaţa de 100 declarată prin Legea nr. 5/2000, arie naturală al cărui scop sunt protecția și conservarea habitatelor și speciilor importante sub aspect floristic, faunistic, hidrologic. De asmenea acest plan face referire și la HCM nr. 894/1952 și la Decretul nr. 142/1952, prin care suprafața de lac de 180 ha, ’’includea o zonă organizată ca ştrand şi plajă, iar în timpul verii existau terenuri speciale la îndemâna vizitatorilor acestei localităţi’’.
  • Pe baza studiilor realizate în cadrul proiectului ’’Aria Naturală Protejată Lacul Snagov – Management adecvat prin revizuire Plan de management pe bază de studii științifice, informare și conștientizare’’, s-a avut în vedere prin crearea rezervației naturale Lacul Snagov conservarea biodiversității, respective menținerea într-o stare favorabilă sau refacerea habitatelor natural și a populației de specii de fauna și flora sălbatice. Urmare a studiilor, a rezultat că numai pentru suprafața declarată prin Legea nr. 5/2000 se putea atinge obiectivul privind declararea și conservarea biodiversității în rezervația Lacul Snagov, diferența de 80 ha prevăzută în HCM nr. 894/1952, având un alt regim ce impacta conservarea biodiversității (strand și plajă terenuri speciale la îndemâna vizitatorilor)

Academia Română

Informaţii cu privire la Rezervația Naturală Snagov au fost solicitate și ACADEMIEI ROMÂNE – Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii.  Aceasta mi-a comunicat următoarele (ANEXA 11):

  • În anul 2015, FUNDAŢIA SNAGOV (custodele ariei protejate de la acel moment), a înaintat o cerere de extindere a ariei naturale protejate Lacul Snagov, de la 100 ha la 2080,22ha. CMN şi-a exprimat opţiunea pentru implementarea scenariului optim de extindere a suprafeţei ariei protejate, la 2080,22ha. A propus ca pentru derularea în continuare a formelor legale, FUNDAŢIA SNAGOV să elaboreze o documentaţie mai concisă, sintetică. Iar pe aceasta să o înainteze spre promovare legislativă Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor.
  • În anul 2005, Agenţia de Protecţie a Mediului Ilfov, a solicitat modificarea/extinderea Planului de Urbanism General al comunei Snagov. CMN a solicitat un studiu de evaluare a impactului asupra mediului care să se axeze pe principalele componente ale biodiversităţii rezervaţiei naturale.
  • În anul 2007, CMN a confirmat Agenţiei pentru Protecţia Mediului Ilfov, avizarea planului de management al ariei naturale protejate Pădurea Snagov, întocmit de Ocolul Silvic Snagov, custodele ariei protejate la acel moment.
  • Pe parcursul anului 2000, a existat o intensă colaborare între CMN și Ministerul Mediului (inclusiv cu Agențiile teritoriale de protecție a mediului).  În urma acesteia s-a definitivat lista ariilor protejate de interes național, concretizată ulterior în Anexa 1 din Legea nr. 5 din 6 martie 2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate. Această lege a constituit prima centralizare la nivel național, pe județe, a tuturor parcurilor naturale și naționale, rezervații ale biosferei și rezervații naturale. Mai recent, nu au existat solicitări ale Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor cu privire la Rezervația Snagov.
  • Actul inițial de înființare a Rezervației Snagov este Hotarârea Consiliului de Miniștri nr. 894 din 02.06.1952, care însă nu a fost însoțită de descrierea limitelor rezervației sau o hartă pe care să fie figurat perimetrul rezervației. Apoi, solicitarea din 2015, de extindere a ariei protejate, nu s-a concretizat printr-un act legislativ. În aceste condiții, CMN este nevoită să considere Rezervația Snagov cu suprafața prevăzută în Legea nr. 5 din 6 martie 2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate, și pentru care Agenţia de Protecţie a Mediului Ilfov a avut obligația să traseze limitele.

CONCLUZII

Interpelările prezentate mai sus au survenit din pricina intervenţiilor autorizate în ultimii ani de O.S. Snagov în Padurea Snagov.
Subliniez că existenţa documentelor justificative emise chiar de Ocol nu poate constitui argument valid pentru corectitudinea intervenţiilor silvice. Asta în condiţiile micşorării constante de-a lungul timpului a Padurii Snagov, precum şi prin prisma probelor din teren (foto anexa 1) care demonstrează tăierea unor arbori care oferă valoare pădurii. Eliminarea acestor arbori nu poate constitui în niciun fel beneficiu pentru amenajarea silvică sau cu atât mai mult pentru populaţie.

În plus, în contextul poluării masive din zona Bucuresti-Ilfov şi a populaţiei în continuă creştere din aceste zone, precum şi a procedurilor de infringement iniţiate de Comisia Europeană împotriva României, atât din cauza poluării acestor zone, cât şi din cauza nerespectării Directivei privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică, este greşită abordarea actuală a O.S. Snagov de eliminare a arborilor dezvoltaţi, cu utilitate ecologică imediată, cu argumentul iluzoriu al „eliberarii” celor mai mici aflaţi încă în stadiul de puieţi. Un astfel de argument ar permite tăierea unor zone vaste de padure, în vederea promisiunii deşarte a unei viitoare păduri, fapt nesusţinut de nevoile actuale ale populaţiei din zona Bucureşti Ilfov, precum şi de dovezile istorice care arată o constantă despădurire în urma folosirii acestor practici.

Corespondența integrală:

  • 21.04.2021: Interpelare adresată Regiei Naţionala a Pădurilor – Romsilva, Direcţiei Silvice Ilfov, Ocolului Silvic Snagov (citește documentul)
  • 09.04.2021: Răspuns din partea Direcţiei Silvice Ilfov (citește documentul)
  • 16.05.2021: Revenire interpelare adresată Regiei Naţionala a Pădurilor – Romsilva, Direcţiei Silvice Ilfov, Ocolului Silvic Snagov (citește documentul)
  • 11.06.2021: Răspuns revenire din partea Direcţiei Silvice Ilfov (citește documentul)
  • 26.05.2021: Interpelare adresată Institutului Naţional de Cercetare – Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea” (citește documentul)
  • 01.07.2021: Răspuns din partea Institutului Naţional de Cercetare – Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea” (citește documentul)
  • 27.05.2021: Interpelare adresată Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (citeşte documentul)
  • 01.07.2021: Răspuns din partea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (citeşte documentul)
  • 02.06.2021: Interpelare adresată Gărzii Forestiere Bucureşti (citeşte documentul)
  • 30.06.2021: Răspuns din partea Gărzii Forestiere Bucureşti (citeşte documentul)
  • 02.06.2021: Interpelare adresată Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (citeşte documentul)
  • 28.06.2021: Răspuns din partea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (citeşte documentul)
  • 16.07.2021: Interpelare adresată Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate (citeşte documentul)
  • 02.08.2021: Răspuns din partea Agenţiei Naţionale pentru Arii Naturale Protejate (citeşte documentul)
  • 21.07.2021: Interpelare adresată Academiei Române – Comisia pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii (citeşte documentul)
  • 16.08.2021: Răspuns din partea Academiei Române – Comisia pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii (citeşte documentul)