ROMÂNIA – CEA MAI MARE RATĂ DIN UE A ACCIDENTELOR MORTALE
România este statul membru al Uniunii Europene cu cea mai ridicată rată a accidentelor mortale pe șosele. Aglomeraţia din trafic, starea drumurilor, dar mai ales nerespectarea regulilor de circulaţie, deopotrivă de către participanţii la trafic, cât şi de pietoni, reprezintă principalele cauze ale producerii accidentelor grave. Nu puţine sunt cazurile când încălcarea cu intenţie sau din culpă a acestor reguli a rămas nesancţionată deoarece fapta a fost surprinsă de către participanţii la trafic prin intermediul unor mijloace tehnice neomologate.
Modul de aplicare al sancţiunii pentru nerespectarea regulilor de circulaţie este diferit de la un inspectorat la altul:
- unele inspectorate în urma vizionării şi cercetării unor astfel de înregistrări audio-video aplică sancţiuni contravenţionale şi dispun luarea unor măsuri complementare (Inspectoratul de Poliţie Judeţean Constanţa, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Cluj, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Iaşi, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Vâlcea – ANEXA 1)
- în schimb alte inspectorate sunt de părere că aceste fapte nu pot fi sancţionate deoarece nu sunt constatate în mod direct de agentul rutier sau prin intermediul unor mijloace tehnice certificate/ omologate/ verificate metrologic (Inspectoratul de Poliţie Judeţean Prahova, Brigada Rutieră București – ANEXA 2)
În spaţiul public au circulat numeroase imagini-video surprinse de participanţii la trafic de unde se pot constata abateri contravenţionale. Am vrut să văd care este poziţia autorităţilor şi practica legată de aceste abateri surprinse de camerele de filmat. Am făcut interpelări punctuale şi am cerut şi o situaţie generală pentru astfel de abateri rutiere surprinse video.
INSPECTORATUL DE POLIŢIE AL JUDEŢULUI PRAHOVA
Am luat ca exemplu cazul şoferului care a fost înregistrat video conducând pe contrasens, zeci de kilometri, pe DN1 (jud. Prahova). A atins și 130 de kilometri/oră fără să fie oprit de vreo maşină de poliţie, deşi s-a apelat de cel puţin două ori la 112.
În acest context, m-am adresat ISJ Prahova în vederea obţinerii mai multor informaţii cu privire la acest caz. Şi cu privire la comunicatul oferit de aceştia în care au transmis că acele imaginile audio-video nu pot fi folosite pentru sancționarea șoferului vinovat, întrucât nu sunt realizate cu mijloace tehnice omologate.
Ca răspuns la interpelarea mea poliţia mi-a comunicat faptul că regulile de circulaţie încălcate în speţa de faţă fac parte din categoria contravenţiilor care potrivit art. 109 alin. (1) din OUG 195/2002 se pot constata doar în mod direct prin propriile simţuri de către un agent constatator.
BRIGADA RUTIERĂ BUCUREŞTI ŞI DIRECŢIA RUTIERĂ BUCUREŞTI
Un alt exemplu este cel cu o angajată vatman care a fost înregistrată video conducând tramvaiul cu numărul 23 (indicativ 134), în cartierul Ferentari, Sector 5, Bucureşti. Nu a acordat prioritate şi cât pe ce să spulbere pe trecerea de pietoni o mamă cu trei copii.
M-am adresat Brigăzii Rutiere Bucureşti şi Direcţiei Rutiere Bucureşti în vederea obţinerii mai multor informaţii cu privire la acest caz. Am întrebat dacă au fost primite sesizări şi dacă au fost luate măsuri corespunzătoare.
Brigada Rutieră mi-a comunicat că angajata vatman a fost invitată la sediu și a fost atenționată cu privire la conduita rutieră pe care trebuie să o adopte (ANEXA 3). Conform punctului de vedere al poliției, nu s-a putut face nimic deoarece nu s-a putut confirma săvârșirea contravenției conform art. 109 din OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Singurul demers efectuat de Brigada Rutieră a fost înștiințarea Societății de Transport București în vederea luării măsurilor interne conform competențelor.
Până în momentul de faţă nu am primit răspuns de la Direcţia Rutieră București.
MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
Legat de acest subiect m-am adresat și MAI cu privire la necesitatea luării unor măsuri în acest sens. Am solicitat comunicarea unui punct de vedere referitor la legiferarea situației de constatare a contravențiilor și prin intermediul camerelor neomologate.
Guvernul, prin punctul său de vedere nu susține adoptarea inițiativei legislative în acest sens. Consideră că nu este oportună instituirea posibilității legale de a fi constate abateri la regimul rutier prin intermediul înregistrărilor realizate cu mijloace tehnice video neomologate, prin raportare la valoarea probatorie a acestor înregistrări și la crearea premisei sancționării abuzive și nelegale în contextul în care polițiștii rutieri nu dețin atribuții ori competențe în certificarea veridicității acestor înregistrări video. De asemenea, menționează că au fost consultate, în anul 2019, alte state în ceea ce privește legislația incidentă modalităților de constatare a contravențiilor. A rezultat că majoritatea statelor, dintre cele care au răspuns solicitării, nu au implementat o astfel de modalitate. Raţiunile ar ține de domeniul protecției datelor cu caracter personal. Şi de faptul că mijloacele tehnice aparținând terțelor persoane nu sunt autorizate pentru constatarea contravențiilor. (ANEXA 4)
INSPECTORATUL DE POLIŢIE AL JUDEŢULUI CONSTANŢA
Dar cum am arătat mai sus, practica nu este unitară. Unele inspectorate în urma vizionării şi cercetării unor astfel de înregistrări audio-video aplică sancţiuni contravenţionale şi dispun luarea măsurilor complementare. Printre acestea se numără și Inspectoratul de Poliţie Judeţean Constanţa. Acesta mi-a comunicat că sancțiunile contravenționale se aplică doar dacă agentul constatator are la dispoziție toate datele, obținute direct, prin propriile simțuri sau prin mijloace tehnice (inclusiv înregistrări video). În lipsa probelor necesare pentru descrierea faptei contravenționale, pentru indicarea datei, orei și a locului în care a fost săvârșită, precum şi pentru arătarea tuturor împrejurărilor ce pot servi la aprecierea gravității faptei și la evaluarea eventualelor pagube pricinuite conform art.180 din HG nr 1391/2006, nu se poate încheia proces-verbal de constatare a contravenției.
În 2021, cât și anterior, participanții la trafic au pus la dispoziție Inspectoratului de Poliţie Judeţean Constanţa înregistrări video care surprindeau abateri la regimul rutier. În baza acestor date, Inspectoratul după identificarea contravenientului și verificarea aspectelor semnalate a aplicat sancțiuni contravenționale. În cazurile sus-menţionate, persoanele sancţionate contravenţional au fost chemate şi au făcut declaraţii scrise, cel mai adesea, recunoscând abaterile surprinse de înregistrările video.(ANEXA 5)
Corespondența integrală:
- 12.05.2021: Interpelare adresată Ministerului Afacerilor Interne (citește documentul)
- 28.05.2021: Răspuns din partea Ministerului Afacerilor Interne (citește documentul)
- 18.05.2021: Interpelare adresată Inspectoratului de Poliție al Județului Prahova (citește documentul)
- 31.05.2021: Răspuns din partea Inspectoratului de Poliție al Județului Prahova (citeşte documentul)
- 21.05.2021: Interpelare adresată Brigăzii Rutiere Bucureşti (citește document)
- 05.07.2021: Răspuns din partea Brigăzii Rutiere Bucureşti (citește document)
- 24.05.2021: Interpelare adresată Direcţiei Rutiere Bucureşti (citește document)
- 30.07.2021: Interpelare adresată Inspectoratului de Poliţie Judeţean Constanţa (citeşte documentul)
- 19.08.2021: Interpelare adresată Inspectoratului de Poliţie Judeţean Constanţa (citeşte documentul)