Calitatea aerului şi reglementările europene
Conform estimărilor, poluarea duce la peste 400.000 de decese anual în Europa, prin cauze legate de calitatea slabă a aerului. Chiar dacă expunerea europenilor la particule fine – cele mai nocive din aerul respirat – a scăzut în ultimii ani, 1 din 6 europeni din mediul urban sunt expuși la niveluri crescute de poluare, deci aerul poluat rămâne principala amenințare a mediului pentru sănătate în UE și implicit în România, unde limitele prezenței acestor particule sunt deseori depășite în Capitală și-n marile orașe.
La nivel european au fost deja adoptate o serie de acte legislative. Implementarea directivelor europene privind calitatea aerului înconjurător este lentă și inegală în statele membre UE. De aceea, pe 25 martie 2021 Parlamentul European a adoptat un raport care să motiveze guvernele naționale să îmbunătățească evidența aplicării legilor privind calitatea aerului. Totodată solicită alinierea standardelor UE cu recomandările Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) în cazul a patru poluanți.
În calitate de raportor alternativ în Comisia pentru Transport și Turism, europarlamentarul USRPLUS a introdus o serie de amendamente care să scadă nivelul de poluare și să îmbunătățească nivelul de calitate al aerului în toate statele membre UE, inclusiv România.
Printre altele, Gheorghe solicită o mai eficientă monitorizare standardizată. Adică mai mulți senzori care să obțină informații fiabile despre poluare. Este nevoie şi de o mai bună implementare printr-o coordonare eficientă între Comisie și autoritățile locale, care au nevoie de sprijin. Să nu uităm că România este deja în procedură de infringement la acest capitol. În acest conext, implementarea directivelor europene privind calitatea aerului înconjurător ar trebui să reprezinte o prioritate pentru ţara noastră.
Amendamente privind maşinile second hand şi transportul public
Alte amendamente și observații preluate în raportul final se referă la identificarea de soluții pentru parcul auto cu mașini la mâna a doua (mai puțin performante din punct de vedere ecologic) și contrabalansarea cu investiții în transport public sustenabil și accesibil, mai ales către zonele periferice și rurale (autobuze și trenuri) în așa fel încât să fie descurajată folosirea mașinii personale. Remunerarea angajaților din transportul public trebuie să fie una atractivă. Investițiile în designul urban verde sunt o necesitate. De aceea fondurile pentru infrastructură trebuie folosite la maximum. Toate amendamentele au fost votate și incluse în raportul final.
”Nu putem discuta despre îmbunătățirea calității aerului fără să modificăm modul în care gândim transportul. Şi nu putem îmbunătăți ceva ce nu cunoaștem cu exactitate, deci monitorizarea este esențială”, subliniază Vlad Gheorghe. ”Am solicitat Comisiei și câteva răspunsuri privind staționarea mașinilor cu motorul pornit (car idling), o sursă importantă de poluare pe care unele state membre deja o taxează, însă cred că este nevoie de reglementări la nivel european”, a adăugat parlamentarul USRPLUS